Από το 1947, χρονιά κατά την οποία ο Σουηδός επιχειρηματίας, Έρλινγκ Πέρσον, έπειτα από ένα ταξίδι στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου εντυπωσιάστηκε από τα μεγάλα καταστήματα ρουχισμού, άνοιξε το πρώτο του κατάστημα στο Βεστερός της Σουηδίας πέρασαν σχεδόν οκτώ δεκαετίες. Ο Πέρσον ονόμασε την επιχείρησή του Hennes, πουλώντας αποκλειστικά γυναικεία ρούχα. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1952, λειτούργησε το πρώτο κατάστημα Hennes στη Στοκχόλμη. Επενδύοντας στη δυναμική του μάρκετινγκ με καταχώρηση στη μεγαλύτερη ημερήσια εφημερίδα της Σουηδίας, δύο χρόνια αργότερα, εκτίμησε ότι θα αντλήσει τα οφέλη που του προσέφερε η συγκεκριμένη διαφημιστική καταχώρηση, προκειμένου η επιχείρησή του να γίνει περαιτέρω γνωστή στο καταναλωτικό κοινό της χώρας.
Το 1968 η Hennes εξαγόρασε την εταιρεία λιανικής πώλησης ειδών για κυνήγι και ψάρεμα Mauritz. H συνένωση των δύο επιχειρήσεων είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία της κοινής ονομασίας Hennes & Mauritz, η οποία ήδη το 1969 αριθμούσε 42 καταστήματα, πουλώντας πλέον εκτός από γυναικεία ρούχα, ανδρικά και παιδικά, καλύπτοντας τις ανάγκες ολόκληρης της οικογένειας. Δεν ήταν άλλη από τον παγκοσμίως γνωστό πλέον πολυεθνικό όμιλο μόδας, H&M, ο οποίος επί του παρόντος δραστηριοποιείται σε 75 αγορές του πλανήτη, ενώ διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα σε 60. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου το 2024 ήταν 21,35 δισεκατομμύρια ευρώ (234,47 δισεκατομμύρια σουηδικές κορόνες) με 11,4 δισεκατομμύρια ευρώ μεικτό κέρδος (125,δισεκατομμύρια σουηδικές κορόνες). Στο τέλος του 2024 το δίκτυο καταστημάτων του ομίλου αποτελούνταν από 4.319 σημεία.
Ριζική μεταστροφή φιλοσοφίας στα μεταχειρισμένα
Αυτή την περίοδο η H&M κάνει ένα καθοριστικό βήμα που αλλάζει ριζικά τη φιλοσοφία της, καθώς στρέφεται στην πώληση μεταχειρισμένων ρούχων με το brand “Pre-Loved”, δραστηριότητα που αναπτύσσει σταδιακά σε όλα της τα φυσικά καταστήματα, σε όλες τις χώρες που διατηρεί παρουσία αλλά και στην Ελλάδα, όπως ανέφερε πρόσφατα η Σοφία Μάλεν, υπεύθυνη για το επιχειρηματικό μοντέλο κυκλικής οικονομίας, μιλώντας σε δημοσιογράφους χωρών στις οποίες δραστηριοποιείται ο όμιλος.
Το Capital.gr είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει όλο το φάσμα των συγκεκριμένων παρουσιάσεων και να γνωρίσει από κοντά τη φιλοσοφία του ομίλου H&M, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής αποστολής στη Στοκχόλμη της Σουηδίας, όπου πραγματοποιήθηκαν διαδοχικές επισκέψεις στα κεντρικά γραφεία της H&M. Αυτή τη στιγμή η ηλεκτρονική πλατφόρμα Sellpy, μέσω της οποίας επαναπωλούνται προϊόντα της H&M από δεύτερο χέρι, είναι διαθέσιμη σε 24 αγορές, ενώ στον σχεδιασμό για το προσεχές διάστημα είναι η συγκεκριμένη πλατφόρμα να λειτουργήσει και στη χώρα μας.
Nα σημειωθεί ότι παγκοσμίως περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές στη διάρκεια του 2024 απέκτησαν κάποιο ρούχο από δεύτερο χέρι, ενώ το 62% των millennial και των Gen Z καταναλωτών (ηλικίες με ημερομηνία γέννησης από το 1981 έως το 1996 και από το 1997 έως το 2012 αντίστοιχα), αναφέρουν ότι δίνουν προτεραιότητα σε ένα μεταχειρισμένο προϊόν πριν αγοράσουν ένα καινούργιο.
Ήδη στην ελληνική αγορά ο όμιλος έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια τη συλλογή παλιών ρούχων, προσφέροντας στους καταναλωτές ως αντάλλαγμα κουπόνι αγορών. Στόχος του ομίλου H&M είναι έως το 2023 τόσο τα προϊόντα του όσο και τα υλικά συσκευασίας να προέρχονται κατά 100% από ανακυκλωμένα ή βιώσιμα υλικά. Έως και το 2023 το 85% των προϊόντων και το 79% των υλικών συσκευασίας προέρχονταν από ανακυκλωμένα ή βιώσιμα υλικά, επενδύοντας στην κυκλική οικονομία.
Στόχος μέσα από τη συγκεκριμένη κίνηση για την H&M είναι να επαναπροσεγγίσει το καταναλωτικό κοινό, καθώς οι νεότερες ηλικίες ενδιαφέρονται για προϊόντα από βιώσιμα υλικά, να εξοικονομήσει κόστος και να περιορίσει την επιβάρυνση του περιβάλλοντος καθώς και να συνταχθεί με τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ενσωμάτωση περιβαλλοντικών παραμέτρων σε όλα τα στάδια ανάπτυξης προϊόντων.
Στη χώρα μας ο όμιλος H&M δραστηριοποιείται με ένα ευρύ δίκτυο καταστημάτων πανελλαδικά, τόσο υπό το brand Η&Μ, αλλά και υπό το brand H&M Home, το οποίο λειτουργεί με τη μορφή του εμβόλιμου καταστήματος σε κάποια από τα υφιστάμενα καταστήματα της μάρκας. Σύντομα όμως αναμένεται η άφιξη στην εγχώρια αγορά και ενός ακόμη brand, του Arket, για το οποίο η διοίκηση του ομίλου προανήγγειλε πρόσφατα ότι το πρώτο κατάστημα θα λειτουργήσει στη χώρα μας εντός του 2025.
Οι επιδόσεις στην ελληνική αγορά
Θυμίζουμε ότι στην Ελλάδα ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας ένδυσης ανήλθε σε 184,6 εκατ. ευρώ ευρώ στη χρήση του 2023, σημειώνοντας αύξηση κατά 0,96% (ή 1,7 εκατ. ευρώ) σε σύγκριση με τη χρήση του 2022. Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 5.442.554 ευρώ έναντι 6.296.667 ευρώ σημειώνοντας μείωση κατά 13,56%. Τα αποτελέσματα μετά από φόρους ανήλθαν σε κέρδη 2.391.249 ευρώ έναντι 3.750.939 ευρώ το 2022, μειωμένα κατά 36,25%. Στη χρήση του 2024 η εκτίμηση του ομίλου για τη χώρα μας ήταν ότι τα αποτελέσματα θα παρουσιάζονταν βελτιωμένα σε σχέση με τη χρήση που προηγήθηκε.