Μαχαίρι κόβει τις παραπλανητικές πρακτικές με τις τιμές των προϊόντων στο λιανεμπόριο, την 1η Μαρτίου, με την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας, φέρνοντας τα πάνω κάτω στο μοντέλο προσφορών και προωθητικών ενεργειών στα σούπερ μάρκετ.
Είναι ενδεικτικό ότι σχεδόν το 1/3 των ταχυκίνητων κωδικών προϊόντων που πωλούνταν στα σούπερ μάρκετ διατίθενται υπό καθεστώς κάποιου είδους προσφοράς, εισφέροντας πάνω από 4 δισ. ευρώ στις ετήσιες πωλήσεις των αλυσίδων.
Γεγονός που θεωρείται ότι αρκετές απο αυτές τις ενέργειες προμηθευτών είναι καταχρηστικές, αφού ο καταναλωτής δεν έβλεπε καθαρή τιμή στο ράφι. Οπότε με το νέο πλαίσιο αυτό θα αλλάξει.
Πλέον η μείωση της τιμής μπορεί να έχει τη μορφή:
Ποσοστού (%), π.χ. «20% έκπτωση»
Συγκεκριμένου ποσού, π.χ. «10 ευρώ έκπτωση»
Αναγραφής νέας (χαμηλότερης) τιμής μαζί με την αναγραφή της προγενέστερης (υψηλότερης) τιμής που εφαρμόστηκε. Η προηγούμενη τιμή μπορεί να εμφανίζεται σε διαγραμμένη μορφή. Π.χ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ» ή «50 ευρώ »
Άλλων διαφημιστικών πρακτικών, όπως «αγοράστε σήμερα χωρίς να πληρώσετε τον ΦΠΑ», η οποία ενημερώνει τον καταναλωτή ότι η μείωση της τιμής ισούται με την αξία του ΦΠΑ (χωρίς να σημαίνει ότι ο ΦΠΑ δεν εισπράττεται) Αναφορών σε υψηλότερη τιμή ως μελλοντική κανονική τιμή (π.χ εξαιρετική τιμή εκκίνησης 99 ευρώ – από τον επόμενο μήνα 129 ευρώ).
Ανακοινώσεις όπως «εκπτωτική» τιμή, «ειδικές προσφορές» ή «προσφορές Μαύρης Παρασκευής» που δημιουργούν την εντύπωση μείωσης της τιμής συνιστούν επίσης ανακοινώσεις μείωσης τιμής.
Ωστόσο οι μεγάλες πολυεθνικές που ετοιμάζονται να μπουν στο νέο αυτό τρόπο πωλήσεων ήδη προχωρούν σε ανατιμήσεις των προϊόντων τους.
Για παράδειγμα στα προϊόντα της Nestlé, η μεσοσταθμική αύξηση φτάνει το 13%, ενώ η Coca-Cola 3E, έχει προχωρήσει σε μεσοσταθμική αύξηση της τάξης του 4,5%.
Παραταύτα σύμφωνα με τη ρύθμιση, οι προσφορές πλέον , είτε θα αφορούν ποσοστό έκπτωσης, είτε μείωση τιμής σε απόλυτο μέγεθος (π.χ. έκπτωση 10% ή μείωση τιμής 1 ευρώ), θα υπολογίζονται με βάση τη χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος τις τελευταίες 30 ημέρες κι όχι την προτεινόμενη τιμή που ισχύει μέχρι σήμερα. Εξαιρούνται από το μέτρο νωπά και ευπαθή προϊόντα και τρόφιμα, όπως φρούτα, λαχανικά, κρέατα, θαλασσινά, φρέσκο γάλα, τυρί και γιαούρτι, καθώς ενδέχεται να καταστούν ακατάλληλα προς πώληση εντός του διαστήματος 30 ημερών που ορίζει η ρύθμιση.
Επίσης, εξαιρούνται από τη ρύθμιση της χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών οι προωθητικές ενέργειες του τύπου «1+1 δώρο», οι οποίες όμως θα παραμένουν στο στόχαστρο των ελέγχων για εφαρμογή τυχόν αθέμιτων εμπορικών πρακτικών. Εξάλλου, για την παροχή μεγαλύτερης διαφάνειας για τον καταναλωτή τα προϊόντα που διατίθενται υπό τέτοιου τύπου προσφορά πρέπει να διατίθενται και μεμονωμένα στο ράφι.
Παρέμβαση αναμένεται να υπάρξει το επόμενο διάστημα και για την κυριαρχία των μεγάλων προμηθευτικών επιχειρήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με στόχο να ενισχυθεί η θέση των μικρότερων εταιρειών αυξάνοντας τον ανταγωνισμό και οδηγώντας σε αποκλιμάκωση των τιμών.