Σπάνιο καιρικό φαινόμενο ή ανθρώπινο λάθος οδήγησε στο ναυάγιο και την ανείπωτη τραγωδία στη Σικελία;
Καθώς περνάνε οι ώρες, γίνεται σαφές ότι ούτε το ένα στοιχείο (φυσικό φαινόμενο) ούτε το άλλο (ανθρώπινα λάθη και παραλείψεις) θα ήταν από μόνα τους αρκετά, για να οδηγήσουν στη βύθιση του υπερπολυτελούς γιοτ. Ο συνδυασμός τους, όμως, έφερε αυτή την αδιανόητη κατάληξη σε μια κρουαζιέρα στη Μεσόγειο που είχε σχεδιαστεί ως ευχαριστήριο δώρο για την επάνοδο του μεγιστάνα της τεχνολογίας Μάικ Λιντς, στην ενεργό δράση έπειτα από μια μεγάλη δικαστική περιπέτεια, από την οποία βγήκε νικητής.
Καθώς οι Ιταλοί Εισαγγελείς έχουν ξεκινήσει να παίρνουν καταθέσεις από κάθε εμπλεκόμενο, ειδικοί αναλύουν τις καιρικές συνθήκες που επικράτησαν στο λιμανάκι του Πορτιτσέλο τα ξημερώματα της Δευτέρας 19 Αυγούστου. Σε συνδυασμό με τα ειδικά χαρακτηριστικά του 56 μέτρων ιστιφόρου, κατασκευής 2008, που μετά την ανακατασκευή του το 2020 είχε εξοπλιστεί με ένα κεντρικό κατάρτι ύψους 72μ. κατασκευασμένο από αλουμίνιο, γίνεται μια απόπειρα να γίνουν κατανοητές οι ακριβείς συνθήκες που επικράτησαν και τα πιθανά ανθρώπινα λάθη.
Ποια είναι τα πιθανά ανθρώπινα λάθη
1. Τι συνέβη με την καρίνα
Ένα ερώτημα είναι τι συνέβη με την καρίνα του ιστιοφόρου. Η καρίνα, η οποία εκτείνεται σαν ένα γιγάντιο πτερύγιο κάτω από το σκάφος και λειτουργεί ως αντίβαρο στον ψηλό ιστό, δεν ήταν πλήρως χαμηλωμένη παρά τις κακές καιρικές συνθήκες για τις οποίες είχαν λάβει ενημέρωση πολλές ώρες νωρίτερα. Και μόνο το στοιχείο αυτό αντικρούει τη δήλωση του καπετάνιου ότι “δεν το είδαμε να έρχεται”.
Ειδικοί είπαν στη βρετανική Daily Mail ότι είναι αρκετά συνηθισμένο η καρίνα να μην χαμηλώνει πλήρως όταν ένα πλοίο είναι αγκυροβολημένο, αλλά με την πρόβλεψη καταιγίδων αυτό εγείρει ερωτήματα τα αίτια της τραγωδίας. Σε αυτό προστίθεται η πληροφορία ότι τα φινιστρίνια του ιστιοφόρου είχαν μείνει ανοιχτά, κάτι που σημαίνει ότι όταν με το πρώτο χτύπημα το ιστιοφόρο άρχισε να ανατρέπεται, από τα φινιστρίνια μπήκαν νερά.
Σύμφωνα με τον ιταλικό κρατικό ραδιοτηλεοπτικό σταθμό RAI, η καρίνα – η οποία δίνει σε ένα γιοτ τη σταθερότητά του και την ικανότητά του να πλέει ίσια – χαμήλωσε σε βάθος 4 μέτρων αντί για το πλήρες βάθος των 7,5μ.
Αν η καρίνα είχε χαμηλώσει πλήρως, το ιστιοφόρο θα είχε περισσότερες πιθανότητες να ξαναβρεί την ισορροπία του όταν χτυπήθηκε από την κακοκαιρία.
Ωστόσο, ούτε αυτό το “λάθος” θα ήταν από μόνο του αρκετό για να βυθιστεί το Bayesian. Ανώτερος ναυτιλιακός εμπειρογνώμονας που μίλησε στη Mail είπε ότι η προσέγγιση που ακολούθησε το πλήρωμα του Bayesian δεν ήταν ασυνήθιστη. “Μπορεί κάλλιστα να μην έχετε καρίνα ανύψωσης πλήρως χαμηλωμένη όταν αγκυροβολείτε κοντά στην ακτή, καθώς δεν θέλετε να χτυπήσετε στον πάτο”, εξήγησε.
2. Τι συνέβη με τα φινιστρίνια
Οι εισαγγελείς εξετάζουν τη θεωρία ότι τα φινιστρίνια και οι καταπακτές του γιοτ δεν έκλεισαν εγκαίρως πριν από την καταιγίδα, παρά την πρόβλεψη κακοκαιρίας, και αναζητού εάν κάποιος από το πλήρωμα φέρει την ευθύνη για αυτή την απόφαση.
Εκρόσωπος της κατασκευάστριας εταιρείας, The Italian Sea Group, είπε στη Mail ότι “δεν ακολουθήθηκαν οι διαδικασίες” στο πολυτελές σκάφος και η βύθιση οφείλεται στο ότι “τα φινιστρίνια έμειναν ανοιχτά παρά την κακοκαιρία που είχε προβλεφθεί ώρες νωρίτερα”.
Και πρόσθεσε: “Είχε προβλεφθεί καταιγίδα νωρίτερα, δεν βγήκαν ψαρόβαρκες και όμως τα φινιστρίνια δεν έκλεισαν, το γιοτ βυθίστηκε επειδή καταποντίστηκε από μια τεράστια ποσότητα νερού μέσα από ανοιχτά φινιστρίνια”.
“Το Bayesian θα παρέμενε στην επιφάνεια της θάλασσας με οποιονδήποτε καιρό, ακόμα κι αν ταλαντευόταν από αριστερά προς τα δεξιά με θυελλώδεις ανέμους, αλλά δεν θα μπορούσε ποτέ να παραμείνει στο νερό με ανοιχτές τρύπες στο λιμάνι.
Έχει επίσης αναφερθεί ότι ο χώρος του κάτω καταστρώματος δεν έκλεισε πλήρως όταν το πλοίο ανατράπηκε.
Τα σχέδια του ιστιοφόρου δείχνουν ότι το κάτω κατάστρωμα βρίσκεται κάτω από το δεξί τμήμα της πλώρης. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι αν είχε σφραγιστεί αυτό θα είχε αποτρέψει την εισροή του νερού.
Και πάλι όμως, ο ανώτερος ναυτιλιακός εμπειρογνώμονας που μίλησε στη βρετανική εφημερίδα είπε ότι το να αφεθεί μερικώς ανοιχτή αυτή η καταπακτή δεν είναι μια εξαίρεση για ένα γιοτ που είναι αγκυροβολημένο, όπως ήταν το Bayesian.
3. Τι έπρεπε να γίνει αφού πήρε κλίση
Τι θα έπρεπε να είχε γίνει όταν το Bayesian πήρε κλίση είναι ένα άλλο ερώτημα που οδηγεί στην περίπτωση να έγιναν λάθη.
Οι κατασκευαστές του πλοίου επέμειναν ότι το γιοτ κατασκευάστηκε για να αντέχει σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες και θα έπρεπε να είχε καταφέρει να ξαναβρεί την ισορροπία του.
Ένα βίντεο από το Ώκλαντ της Νέας Ζηλανδίας, δείχνει τι θα πρέπει να συμβεί εάν ένα πλοίο όπως το Bayesian ανατραπεί υπό θυελλώδεις καιρικές συνθήκες.
Το πλάνα CCTV, από το 2019, δείχνουν έναν ανεμοστρόβιλο να σπρώχνει ένα μεγάλο σούπερ γιοτ με παρόμοιο στυλ ιστού με το Bayesian στο πλάι του.
Όμως, αντί να αναποδογυρίσει, ο ιστός γυρίζει γρήγορα κατευθείαν προς τα πίσω στην όρθια θέση του.
4. Τι ισχύει με το κατάρτι ύψους 72 μέτρων
Γιατί το τεράστιο κατάρτι του πλοίου αποτελεί αντικείμενο ενδιαφέροντος; Το γιοτ είχε τον ψηλότερο ιστό από αλουμίνιο στον κόσμο, ύψους πάνω από 72μ. Ορισμένοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι αυτό θα μπορούσε να ήταν ένας παράγοντας για τη βύθιση.
Ο Κάρστεν Μπόρνερ, ο καπετάνιος ενός άλλου γιοτ που είχε αγκυροβολήσει κοντά κατά τη διάρκεια της καταιγίδας, είπε στα ιταλικά μέσα ενημέρωσης ότι υπήρξε μια “πολύ ισχυρή ριπή τυφώνα” που έκανε τον ιστό να “λυγίσει και να σπάσει”.
Ο Τζίνο Τσιριάτσι, τεχνικός σύμβουλος και ναυτικός εμπειρογνώμονας, είπε ότι το βάρος του σπασμένου ιστού οδήγησε το κύτος πέρα από τη “γωνία που αρχίζει η πλημμύρα”.
Και πρόσθεσε ότι ένας ιστός τόσο ψηλός μπορεί να ασκήσει πίεση “δεκάδων τόνων” εξαιτίας του ανέμου και είπε ότι είναι “φυσιολογικό” το σκάφος να βυθιστεί με βάση τα τεχνικά του χαρακτηριστικά.
5. Τήρηση πρωτοκόλλων ασφαλείας από το πλήρωμα
Ένας χειρισμός που θεωρείται ως ένα άλλο λάθος εντοπίζεται στο γιατί δεν ειδοποιήθηκαν όλοι οι επιβάτες. Αυτό ερευνούν οι Ιταλοί Εισαγγελείς κατά προτεραιότητα, βάζοντας στο κάδρο τον έμπειρο Νεοζηλανδό καπετάνιο Τζέιμς Κάτφιλντ.
Όλα τα μέλη του δεκαμελούς πληρώματος πλην ενός διασώθηκαν. Αυτό εγείρει το ερώτημα πού βρίσκονταν οι 9 από τους 10 την ώρα της καταιγίδας. Ήταν ήδη στο πάνω κατάστρωμα; Και για ποιο λόγο; Κι επίσης, γιατί δεν ξύπνησαν όσους επιβάτες κοιμόντουσαν στις καμπίνες τους ώστε να τους ενημερώσουν για την κακοκαιρία και να τους μοιράσουν σωσίβια γιλέκα;
Σημείο κλειδί θεωρείται η χωρητικότητα του ιστιοφόρου, που ήταν 12 επιβατών. Αν είχε λάβει άδεια να μεταφέρει περισσότερους θα είχε ταξινομηθεί ως επιβατηγό πλοίο και όχι ως απλό σκάφος αναψυχής και άρα θα έπρεπε να εφαρμόζονται αυστηρότεροι κανόνες ασφαλείας. Επειδή όμως το Bayesian ήταν δηλωμένο ως σκάφος αναψυχής δεν υπήρχε η υποχρέωση για άσκηση εκκένωσης με σωσίβια γιλέκα.
Μια απάντηση πάντως για τον τρόπο αντίδρασης του πληρώματος είναι ότι το δελτίο καιρού, αν και προέβλεπε κακοκαιρία, δεν είχε επικαιροποιηθεί με έκτακτη ενημέρωση για τη σφοδρότητα του επερχόμενου ακραίου φαινομένου, σύμφωνα με ρεπορτάζ των Times.
Δείτε το βίντεο – Μυστήριο στη Σικελία: Τι συμβαίνει με την αγνοούμενη 18χρονη κόρη του μεγιστάνα της τεχνολογίας
Κάμερα ασφαλείας CCTV από σπίτι στην ακτή έχει καταγράψει πόσο γρήγορα επιδεινώθηκαν οι καιρικές συνθήκες από τη στιγμή που χτύπησε ο υδροσίφωνας ενώ το γεγονός ότι άλλα σκάφη που ήταν αγκυροβολημένα στον ίδιο κόλπο παρέμειναν όρθια αποδίδεται στο ότι το φαινόμενο ήταν εξαιρετικά εντοπισμένο σε ένα σημείο του κόλπου: εκεί που είχε ρίξει άγκυρα το Bayesian.
Το Bayesian ήταν κατασκευασμένο για να είναι αβύθιστο, επιμένει ο κατασκευαστής του
Μιλώντας στην Corriere della Sera για τα αίτια της ναυτικής τραγωδίας στο Παλέρμο, ο Τζοβάνι Κονσταντίνο, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης εταιρείας στην οποία ανήκει η Perini Νavi Viareggio, η οποία κατασκεύασε το Bayesian το 2008, εμφανίστηκε κατηγορηματικός:
“Όλα όσα έχουν γίνει, αποκαλύπτουν έναν πολύ μακρύ κατάλογο λαθών. Οι άνθρωποι δεν έπρεπε να βρίσκονται στις καμπίνες, το σκάφος δεν έπρεπε να είναι αγκυροβολημένο. Και γιατί το πλήρωμα δεν γνώριζε για την κατάσταση αναταραχής; Οι επιβάτες ανέφεραν ότι η καταιγίδα έφτασε απροσδόκητα, από το πουθενά. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Όλα ήταν προβλέψιμα. Έχω τους μετεωρολογικούς χάρτες εδώ μπροστά μου. Τίποτα δεν ήρθε ξαφνικά”.
“Oι δυσμενείς καιρικές συνθήκες ήταν πλήρως αναγνωρίσιμες σε όλους τους μετεωρολογικούς χάρτες. Ήταν αδύνατο να μην τις ξέρει κανείς” συμπλήρωσε ο Τζοβάνι Κονσταντίνο.
Όπως δήλωσε ο κατασκευαστής του μοιραίου ιστιοφόρου, “ένα πλοίο της Perini άντεξε τον τυφώνα Κατρίνα, κατηγορίας 5. Σας φαίνεται δυνατόν ότι δεν μπορεί να αντέξει έναν ανεμοστρόβιλο απ’ εδώ; Είναι καλή πρακτική, όταν το πλοίο είναι αγκυροβολημένο, να υπάρχει φρουρός στη γέφυρα, και αν ήταν εκεί δεν θα μπορούσε να μην είχε δει την καταιγίδα να έρχεται. Αντ’ αυτού, το σκάφος πήρε το νερό με τους επισκέπτες να βρίσκονται ακόμη στις καμπίνες τους. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν μια γωνία 40 μοιρών και όσοι βρίσκονταν στην καμπίνα βρέθηκαν με την πόρτα ανοιχτή: μπορείτε να φανταστείτε έναν άνδρα 60-70 ετών να σκαρφαλώνει έξω; Κατέληξαν σε μια παγίδα. Οι καημένοι κατέληξαν σαν τα ποντίκια”.
Δείτε το βίντεο – Ν. Σπανός για μοιραίο ναυάγιο στη Σικελία: «Η κακοκαιρία δεν έρχεται απροειδοποίητα»