Πρώτη δοκιμασία αύριο στο περίφημο click away και οι πάντες στρέφουν την προσοχή τους στο πώς θα λειτουργήσει στην πράξη η συγκεκριμένη μέθοδος διάθεσης προϊόντων (διότι περί αυτού πρόκειται. Δεν είναι ψώνια αλλά μια λύση για να μην περιμένει κάποιος το κούριερ ή πιο απλά για να γίνουμε κούριερ του εαυτού μας). Υπό την απειλή βαρύτατων προστίμων αλλά και υπό την προειδοποίηση της κυβέρνησης ότι το μέτρο θα σταματήσει αν παρατηρηθεί συνωστισμός, από αύριο θα έχουμε το πρώτο… τέστ συμμόρφωσης. Πάντως, από τις πρώτες αντιδράσεις παραγόντων της αγοράς προκύπτει ότι θα είναι χιλιάδες τα μαγαζιά που θα παραμείνουν κλειστά.[AdSense-A]
Από πότε ξεκινάει η νέα μέθοδος αγορών (click away);
Από την Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2020 μπορούν οι καταναλωτές να κάνουν τις πρώτες παραλαβές. Το ωράριο λειτουργίας είναι διευρυμένο από τις 07:00 το πρωί μέχρι τις 09:00 το βράδυ αλλά είναι προαιρετικό. Η ίδια η εμπορική επιχείρηση θα το καθορίζει ανάλογα με τις δυνατότητες εξυπηρέτησης των καταναλωτών. Προαιρετική είναι η λειτουργία και τις υπόλοιπες Κυριακές μέχρι το τέλος του χρόνου δηλαδή στις 20 και στις 27 Δεκεμβρίου.[AdSense-B]
Πώς θα παραγγέλνουμε τα προϊόντα;
Είτε μέσω τηλεφώνου, είτε μέσω internet δηλαδή από το ηλεκτρονικό κατάστημα της κάθε επιχείρησης. Προφανώς, έχουν προβάδισμα τα μαγαζιά που έχουν ήδη οργανώσει το ηλεκτρονικό τους κατάστημα καθώς με το τηλέφωνο, θα είναι πολύ δύσκολο να γίνει η σωστή επιλογή του προϊόντος. “Κανείς πελάτης δεν πληρώνει αν δεν βλέπει τι αγοράζει” όπως έλεγε και χθες ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας.
Και πώς θα πληρώνουμε;
Τα προϊόντα θα πληρώνονται επίσης ηλεκτρονικά. Είτε μέσω web banking είτε με την πιστωτική ή τη χρεωστική μας κάρτα μέσω του ασύρματου POS έξω από το κατάστημα.
Τι χρειάζεται για να πάμε να παραλάβουμε την παραγγελία;
Να έχουμε στείλει SMS με τον κωδικό 2 στο 13033 και να έχουμε μαζί μας το έγγραφο που να αποδεικνύει την παραγγελία, τα στοιχεία του καταστήματος και την ώρα του ραντεβού.[AdSense-C]
Πόσο χρόνο έχουμε για να παραλάβουμε τα προϊόντα μας και να πληρώσουμε;
Με βάση τις οδηγίες που δόθηκαν χθες, η αναμονή δεν πρέπει να ξεπερνά τα 10 λεπτά. Αυτό σημαίνει ότι οι υπάλληλοι θα πρέπει να εξυπηρετούν γρήγορα καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα επιβάλλεται πρόστιμο
Μπορούμε να μπούμε στο κατάστημα;
Σε καμία περίπτωση. Απαγορεύεται ρητά. Η συναλλαγή πρέπει να γίνεται σε εξωτερικό χώρο. Γι’ αυτό και δεν θα επιτραπεί η λειτουργία καταστημάτων που δεν έχουν είσοδο σε εξωτερικό χώρο. Τα εμπορικά κέντρα με λίγα λόγια, δεν θα λειτουργήσουν.
Μπορούμε να κάνουμε αλλαγές των προϊόντων;
Τα δικαιώματα των καταναλωτών, εξακολουθούν να ισχύουν. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι θα παραβιάζονται οι υγειονομικοί κανόνες. Άρα, αντικατάσταση του προϊόντος, θα γίνεται ακριβώς με την ίδια διαδικασία: με ραντεβού που θα κλείνεται ύστερα από τηλεφωνική επικοινωνία με το κατάστημα. Η αντικατάσταση θα γίνεται επίσης εκτός του καταστήματος.
Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων;
Πολλές και είναι και ο λόγος για τον οποίο χιλιάδες επαγγελματίες θα επιλέξουν να κρατήσουν τα ρολά κατεβασμένα. Καταρχήν, θα πρέπει να φροντίσουν ώστε οι υπάλληλοι που θα εξυπηρετούν να μην είναι σε καθεστώς αναστολής. Click away δεν σημαίνει παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας. Δεύτερον, οφείλουν κατά την ημερήσια έναρξη λειτουργίας τους με click away να συμπληρώνουν κατάλογο με τα ραντεβού των πελατών, ο οποίος θα επιδεικνύεται υποχρεωτικά στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα. Τρίτον, να απαγορεύουν την είσοδο πελατών στο κατάστημα. Αν εντοπιστεί πελάτης εντός του καταστήματος, στον πελάτη θα επιβάλλεται πρόστιμο 300 ευρώ ενώ για την επιχείρηση θα προβλέπεται πρόστιμο έως και 50.000 ευρώ αλλά και “λουκέτο” έως και 90 ημερών. Το πιο δύσκολο για την επιχείρηση, θα είναι να φροντίζει ώστε η ουρά έξω από το κατάστημα να μην ξεπερνά τα 9 άτομα και η αναμονή για τον κάθε πελάτη να μην ξεπερνά τα 10 λεπτά. Δεδομένου μάλιστα ότι η απόσταση μεταξύ των πελατών, θα πρέπει να είναι δύο μέτρα, η κάθε εμπορική επιχείρηση θα χρειάζεται υπάλληλο και έξω από το κατάστημα για να φροντίζει την τήρηση των κανόνων. Ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που διαθέτουν μόνο έναν υπάλληλο, αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο πρακτικά. Γι’ αυτό και εκτιμάται ότι ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, απλά δεν θα λειτουργήσει.
Για συναλλαγή με τιμολόγιο θα μπορώ να μπαίνω σε κατάστημα;
Οι πωλήσεις μέσα από τον χώρο του καταστήματος σε επαγγελματίες, θα επιτρέπονται στο εξής μόνο για τα είδη που συνδέονται με την οικοδομή. Ήδη οι αλυσίδες που σήκωσαν ρολά για να πωλούν με τιμολόγιο σε όλα τα επαγγέλματα, θα υποχρεωθούν να ξανακλείσουν τα καταστήματά τους ή να τα λειτουργήσουν μόνο με τη μέθοδο του click away. Επομένως, και οι επαγγελματίες θα μπορούν να αγοράζουν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που αγοράζουν και οι υπόλοιποι πολίτες. Απλώς, αντί για απόδειξη, θα ζητούν τιμολόγιο.
Για τα καταστήματα οπτικών και τα βιβλιοπωλεία τι ισχύει;
Στα καταστήματα οπτικών, η είσοδος στο κατάστημα θα επιτρέπεται κατόπιν ραντεβού. Δηλαδή, δεν αλλάζει κάτι. Στα βιβλιοπωλεία, ο κόσμος θα μπαίνει μέσα αλλά θα πρέπει να τηρεί τους αυστηρούς υγειονομικούς κανόνες (συγκεκριμένος αριθμός πελατών ανά τετραγωνικό μέτρο κλπ).
Οι εμπορικές επιχειρήσεις θα εξακολουθήσουν να θεωρούνται πληττόμενες;
Ναι και θα ισχύσουν γι’ αυτές όλα τα μέτρα στήριξης: επιστρεπτέα προκαταβολή, αναστολή φόρων και εισφορών, αναστολή συμβάσεων εργασίας, μείωση ενοικίου κλπ. Επίσης, είναι ανοικτό το ενδεχόμενο πρόσθετων μέτρων στήριξης για τις επιχειρήσεις που δεν θα κάνουν καθόλου πωλήσεις μέσω click away.